Danskerne foretrækker at købe møbler på nettet

Danskerne er vilde med at købe møbler på nettet.

Danskerne er vilde med at købe møbler på nettet.

I løbet af de seneste 10-15 år er der sket en markant udvikling i danskernes indkøbsvaner. Vi er blevet mere tilbøjelige til at bruge internettet, når vi skal købe oplevelser, dagligvarer, og elektronik, og nu har internethandelen også fået godt fat i møbelmarkedet. For ti år siden foretrak danskerne at købe deres møbler i fysiske butikker, men i dag er møbler en af de varer, der bliver brugt flest penge på i diverse internetbutikker.

E-handelen bliver budt velkommen

Den stigende interesse for online-handel af møbler er et led i en generel trend, hvor flere og flere af danskernes penge bliver brugt på internethandel. Det er især personer i aldersgruppen 16-44 år, der shopper online. I denne aldersgruppe svarer op imod 90%, at de bruger internettet til at købe ind (kilde: Danmarks Statistik).

Glæden ved de online shopping-muligheder var også tydeligt at spore i årets netop overståede julehandel. I 2018 steg antallet af online-bestillinger med 18% sammenlignet med julehandelen fra 2017. De julegaver, som danskerne købte på nettet, bestod i høj grad af tøj og sko, men også interiør til boligen stod for en pæn del af den internetbaserede julehandel. I en undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik fremgår det, at møbler, legetøj og andet til huset ligger på en 5. plads på listen over de ting, vi oftest køber på internettet. Topscoreren på listen er billetter til teater, koncerter, biografer.

Shop møbler hjemme fra stuen

Danskernes store accept af online møbelhandel kan forklares af en række årsager. En af dem er, at møbelhandel på internettet er meget fleksibel. En internetbutik har ingen åbningstider, og den kan tilgås hjemme fra stuen. I en travl hverdag kan det være svært at presse et besøg hos den lokale møbelforretning ind, og derfor er internetbutikkerne en kærkommen mulighed for bedre at kunne tilrettelægge indkøbene. En anden fordel ved internetbutikkerne er, at de giver kunden et godt overblik over det samlede varesortiment. Ofte kan du søge efter bestemte typer af møbler og få dem sorteret efter bl.a. farve og pris, hvilket gør det let at finde frem til netop de møbler, som kunne være interessante for dig. Dette gør f.eks. møbelkæden som Møblér til et bekvemmeligt supplement til deres fysiske butikker.

Danskernes interesse for at købe møbler på internettet har betydet, at mange af de store møbelkæder har suppleret deres fysiske butikker med en internetbutik. Dette har yderligere den fordel, at hele kædens sortiment kan ses og købes. Derfor betyder det ikke noget, om den sofa, du har forelsket dig i, er udsolgt i din lokale forretning.

Økonomiske fordele

En anden forklaring på danskernes ændrede forbrugsmønstre skal findes i de økonomiske fordele, der kan være ved at shoppe møbler på internettet. Internetbutikkerne kører ofte med en række tilbud, som det ikke er muligt at opnå i de fysiske butikker. Eksempelvis vil man sommetider kunne indsamle rabatkoder, som kan bruges i møbelforretningernes internetbutikker. Derudover gør internettet det også nemt at sammenligne priser på forskellige møbler og på møbler fra forskellige forhandlere. Det er man bevidst om hos forhandlerne, og nogle møbelforhandlere har man valgt at indføre prismatch for at garantere kunden, at prisen på det pågældende produkt er markedets laveste.

Husk at dele...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter